Sunday, November 28, 2010

Tip Penenang Hati 1


Assalamualaikum w.b.t,
Alhamdulillah, insyaAllah kita akan kongsikan tip-tip penenang hati tulisan Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni.

1. Berfikir dan bersyukurlah
Betapa tak terkira nikmat yang Allah berikan, namun kamu seringkali melupakannya..nikmat kesihatan yang baik, aman dalam perjalanan, pancaindera yang baik, pekerjaan, tempat tinggal dan makanan yang mencukupi..nikmat penglihatan, nikmat pendengaran dan nikmat-nikmat lain yang sempurna..hanya seringkali kamu tidak mensyukurinya..kadangkala kamu terlalu resah hati dengan sesuatu yang  kamu tiada, sedangkan sebenarnya kamu dalam kenikmatan yang sempurna dan kurnia yang besar..lihatlah orang yang dibawah kamu..yang tiada tempat tinggal, tidak lengkap pancaindera, kebuluran, dalam peperangan dan sebagainya..berfikir dan bersyukurlah..

Allah S.W.T berfirman : "...dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah S.W.T, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya.." (Ibrahim:34)

2.  Yang Lalu, Telah Berlalu
Janganlah kamu hidup di atas kepedihan dan kesedihan masa lalu,sehingga diperangkap oleh masa lalu. Apakah kamu hendak kembalikan aliran sungai yang mengalir ke muaranya, matahari ke tempat terbitnya, anak kecil ke dalam perut ibunya, air susu ke dalam putingnya, air mata ke matanya kembali?

Teruskanlah kehidupan..sesungguhnya manusia tidak memerhatikan apa yang telah tertutup,dan tidak menoleh ke belakang..lihatlah angin yang berhembus kedepan, air yang mengalir ke depan dan kafilah yang berjalan ke hadapan, maka janganlah kamu menentang fitrah dan arus kehidupan.

3.  Harimu Adalah Harimu
Jika kamu berada di pagi hari, janganlah menunggu sehingga petang. cukuplah hari ini sebagai harimu. Tidak perlu kita kita bimbang hari semalam yang telah pergi dengan baik dan buruknya. Juga tidak untuk hari esok yang masih belum datang. Hari ini yang mana matahari menyinari kehidupanmu, maka jadikanlah hari ini hari yang baru sebagaimana kamu baru dilahirkan. Janganlah kamu merosakkan kehidupan hari ini dengan dengan kepedihan masa lalu dan perkiraan masa hadapan yang belum tentu.

Fokuskanlah seluruh hidupmu pada hari ini dengan seluruh perhatian. Kamu membahagi jamnya , minitnya bagaikan tahun dan detiknya bagaikan bulan..berbuatlah kebaikan didalamnya, berilah yang terbaik dan mohonlah keampunan diatas kesalahan masa lalu. Nescaya kamu akan hidup sentiasa senang dan gembira.
Sekian.

Petikan asal diedit dan diringkaskan.


No comments:

Post a Comment