Thursday, November 11, 2010

SEMANGAT PAGI!!!PAGI!PAGI!PAGI!

Salam kepada sahabat sekalian. Entri kali ini mari kita amalkan beberapa tips petikan daripada buku :  
A Touch of Greatness (Sentuhan Kejayaan) , tulisan Frank Tibolt dan terjemahan oleh Azlin Ashaari.
Buku ini sudah lama terbit, tahun 1996 lagi. Bagi yang belum membacanya, saya cadangkan sahabat turut membacanya. Ia sungguh bermanfaat . InsyaAllah.

SEMANGAT PAGI! PAGI! PAGI! PAGI!

Berapa ramai daripada kita yang bangun pagi dan memberikan kata-kata semangat pada diri ?

Kata-kata yang dapat memberi kita motivasi segar di awal pagi…

Atau kita sekadar bangun pagi, gosok gigi, solat, sarapan, online baca paper dan terus ke tempat kerja atau tempat belajar..ada juga yang bangun lewat pagi, malahan ada yang sambung balik tidur:)

Apa kata kita buat perubahan sedikit. Cuba kita lihat orang2 yang berjaya..biasanya mereka akan mulakan hari dengan penuh SEMANGAT di awal PAGI

Antaranya ada yang mempunyai skrip khas lagu2 motivasi ketika mandi pagi..

Contohnya : jika kau fikirkan kau boleh, kau pasti boleh melakukannya..senyumlah, senyumlah alahai..senyum seindah suria yang bercahaya, senyumlah dari hati duniamu berseri..dan sebagainya.  

Cubalah kita amalkan dengan skrip masing2..kalau tak nak di bilik mandi, boleh dinyanyikan ketika bersiap atau menyikat rambut dsb..

Bagi alumni ESQ, sudah pasti biasa dengan yell semangat PAGI!PAGI!PAGI! :) agar kita sentiasa dalam mood bersemangat.

Mengikut buku rujukan diatas, kata2 yang memberangsangkan yang diulan-ulang terus-menerus setiap pagi akan membina dan membentuk sikap positif dalam kehidupan. Sikap positif akan membuat kehidupan kita lebih menarik dan mencabar!

Ucapkan kata-kata berikut dengan kuat setiap pagi sehingga sahabat menemui kata2 anda sendiri:

1. Untuk sesuatu perkara itu berlaku, ia terserah kepada saya.

2. Dunia ini terdiri dari perkara-perkara yang indah, oleh itu kita semestinya bergembira seperti seorang raja. (sentiasa ceria).

3. Tuhan telah menjadikan hari ini, saya akan sentiasa mensyukuri dan bergembira dengan hari ini.

4. Saya sedia menerima kesukaran. Cara ini menyelesaikan sebahagian daripada masalah itu sendiri.

5. Saya bersedia dengan “boleh melakukan” dan Tuhan menyediakan “bagaimana caranya”

6. Saya suka kerjaya saya. Ini adalah satu sebab mengapa saya mendapat limpah nikmatnya.

7. Tuhan mencipta kita, tetapi Dia mengurniakan kuasa bagi kita memilih bagaimana membentuk kehidupan dan kekayaan kita sendiri. Itu adalah satu usaha yang harus dibuat sendiri. Setiap hari saya bertanya kepada diri saya sendiri: Apakah yang dapat saya buat hari ini untuk memjukan diri?

Ayuh sahabat, kita cuba amalkan. Seeloknya ditampal ditempat yang biasa kita lihat. Bacalah diawal pagi. InsyaAllah akan rasa lebih bermotivasi dalam kehidupan!
Semoga bermanfaat:)

No comments:

Post a Comment